Børnefødselsdag med handicap

Børnefødselsdag med forskellige handicap

Uanset om man har et barn med særlige behov eller ej, så er det vigtigt at fødselsdagen bliver på barnets præmisser. Vores datter lider af Williams syndrom, der kendetegnes ved at den fin- og grovmotoriske udvikling er forsinket. Der kan være overfølsomhed over for særlige former for støj og høje lyde.

Jeg har i mange år tilrettelagt fødselsdage for min store søn, så selvfølgelig skulle vores datter også have en speciel fødselsdag.

Det er vigtigt at vide, at børn jo er forskellige, og når man så inviterer børn med forskellige handicaps, så gør det udfordringen lidt større, men også mere spændende.

Behov for genkendelse
Hos os og for mange børn med særlige behov, er det vigtigt at genkendelse er mærkbar, og derfor starter vi altid med legen ”Flaskehalsen peger på” når alle børnene er kommet.

Børnene sidder i en rundkreds og fødselsdagsbarnet starter med at dreje på flasken. Den som flaskehalsen peger på skal så give fødselsdagsbarnet sin gave. Denne pakkes op mens de andre kigger på, en rigtig god og hyggelig måde at få børnene ned i gear på, og så er de jo selvfølgelig nysgerrige efter hvad de andre har givet i gave.

Det barn der har afleveret sin gave skal så dreje flaskehalsen osv. Når alle har afleveret gaverne, så har vi altid tilrettelagt det sådan, at de får mad. Vi serverer tit pitabrød, da børnene på den måde kan vælge hvad de vil have i.

Vi har bordet dækket alt efter hvilken interesse barnet har. I år var det med High School Musical tallerkner og servietter (sidste år var det Disney prinsesser) mens vores flag-glas går igen år efter år (de står også bedre på bordet end pap). Vi serverer pitabrød og børnene kan vælge hos os mellem: kyllingekød, skinketern, salat, agurker, majs, ærter, champignon, tomat, kebabkød og selvfølgelig forskellige dressinger. Der er noget for enhver.

Så er det alt efter hvor spændte børnene er, for enten vil de gerne se fødselsdagsbarnets værelse eller også så vil de gerne i gang med forskellige lege.

Den gode skattejagt
Hos os er en skattejagt fast del af en fødselsdag. Holdene er lavet på forhånd, så er det aldrig problemer med hvem der skal være sammen. Vi deler altid ind med børn max 3 på et hold, ellers kommer alle ikke til orde og det kan være svært for børn med særlige behov at overskue flere.

Posterne er selvfølgelig hængt ud før børnene kommer(og i forskellige farver, så hvert hold får sin egen farve), og alt efter børnenes kunnen og alder, så kan spørgsmålene være: ”Nævn x-antal figurere i Andeby”, ”Nævn 6 grønne ting”, ”Hvad rimer på: ost, ko, sige, bil osv.”, Hvilket dyr skiller sig ud: Hund, kat, mus, elefant (her vil mange sige elefant, men hvilket som helst dyr skiller sig jo ud fra de andre, så det handler bare om at børnene er enige og kan sige hvorfor)”, ”Syng første vers af I dag er det xxxx fødselsdag så højt I kan” , ja der er masser af ideer.

Føleleg: Når vi så er på skattejagt, så er det for mig vigtigt at børnene også bruger deres sanser, så jeg har en føleleg med også. I år havde jeg i en plasticpose lagt 4 ting. Det var en elastik, en børste, en bold og et hjerte. Børnene kom hen til mig på skift og mærkede efter, og det var faktisk sjovt for dem (og for mig at høre hvad de følte).

Kimsleg: Der er også altid en kimsleg, hvor jeg vælger 4-5 ting som børnene så skal kigge på. Normalt er reglerne jo at man må kigge i 5 sekunder, men hos os så siger børnene selv til, når de tror de kan huske hvad der er. Jeg fjerner så en ting og så er det bare med at finde ud af, hvilken ting der er fjernet… Det er ikke lige let.

Smagstest: Jeg har før haft en smagstest med som en post, men det er ikke alle handicappede der spiser alt, og man skal passe meget på, at børnene ikke føler det som noget ubehageligt, så i år droppede jeg den.

Hvert hold får selvfølgelig et stykke papir i holdets farve – samme farve som posterne er lavet i for at adskille dem fra de andre holds, og der er altid en voksen på hvert hold for at skrive svarene ned.

For børn med begrænset sprog
Jeg lavede en lille ”påskehare jagt” samtidig med skattejagten i år. Det var for de børn der ikke havde så meget sprog men som var helt mobile. De kunne kigge efter påskeharer. Her fik hvert hold en bestemt farve chokolade påskeharer de skulle finde, og jeg fortalte at der selvfølgelig var strafpoint hvis man tog den farve påskehare, som de andre hold skulle samle – ikke et eneste hold tog andre end deres farve….

Et godt råd. Læg ikke chokoladepåskehare mv. direkte i solen, de har en kedelig evne med at smelte og det er mindre lækkert 😉

Efter skattejagten
Når skattejagten er slut, vil børnene meget gerne lege lidt. Det giver mig tid til at tælle point sammen, og utroligt nok ender alle på samme point, så alle får en slikpose eller hvad nu præmien er. Man kan også, hvis man har muligheden for det, grave en skattekiste ned i haven eller gemme den, og så til slut give børnene en sidste gåde hvor der står anført hvor skatten er.

Jeg skal lige sige, at er der børn med, der er i kørestol, så har vi brugt deres lille bord til at samle påskeharerne, tælle harerne og lægge konkurrencepapiret på. Dette gør, at barnet i kørestolen har en meget vigtig funktion og er med på lige fod med de andre.

Hos os er der altid en voksen med rundt, dels for børnene ikke skal blive bange, men også for at læse de forskellige poster op – og ellers holde lidt ro og styre at alle børnene får sagt lige meget.

Når skattejagten er overstået og børnene har leget, så samler jeg dem igen til en omgang boller. Dette fordi de igen skal komme lidt ned i gear og for at de kan, hvis de er store nok lige nappe et par ekstra konkurrencer.

I år konkurrerede holdene i 3 ekstra discipliner. Spise lakrids snørebånd uden hjælp af hænderne, flødebollespisning igen uden at bruge hænderne til hjælp, og så det mest populære – en stor skål fyldes med vand, et æble skæres i stykker og et barn fra hvert hold skal så

Skriv et svar