Drengen der gik baglæns

Bogen ”Drengen der gik baglæns” er et sjældent fint skildret møde med døden i børnehøjde. Smukt og rørende beskriver drengen Andreas hvordan han mister sin storebror Mikkel og hvordan det påvirker ham og forældrene. I Andreas verden må der herske orden for at tingene går op. Træder man på stregerne går det galt. Men det er tungt for Andreas at leve sådan.

Andreas tager os med tilbage til aftenen før familien mister storebroren i en trafikulykke. Vi oplever en ubekymret, glad familie med fest og glæde – og ikke mindst to brødre der holder meget af hinanden. Dagen efter dør Mikkel på vej til skole. Alting ramler, familien flytter og pludseligt er der larmende stille. Andreas håber at kunne spole tiden tilbage og på den måde forhindre det, der skete dengang. Men kan man mon gå baglæns?

Bo hr. Hansen og Thomas Vinterberg har sammen skrevet denne vellykkede og utrolig fine bog om smerten ved at miste. Med indsigt, empati og en enestående sans for at være til stede i barnets sorgproces og smerte, skildre de to forfattere hvordan lillebroren desperat prøver at reflektere over sin brors død. Bogen om Andreas er skrevet i et let og enkelt sprog, der glider ubesværet og fint. Forældrenes manglende overskud til at tage sig af deres tilbageblevne søn skriger til himlen og alle Andreas ritualer minder os om hvor desperate børn også er på at finde forklaringer på det umulige og uforklarlige. At miste er ubærligt. Déet fortælles mesterligt i ”Drengen der gik baglæns”, samtidig med at der til sidst tændes lys for, at vi hver især finder os en vej at gå i den lange, smertefulde sorgproces der skal, til når vi oplever et tab.

”Drengen der gik baglæns” er baseret på Thomas Vinterbergs prisvindende film fra 1994 og fortjener absolut at blive læst præcis som den rørende film også må anbefales varmt.
Den dejlige og kloge bog er illustreret af Lilian Brøgger.

Køb Drengen der gik baglæns online