De 5 bd. 1 + 2

Med en alder på hele 71 år er det ganske fornemt at opnå en genudsendelse, sådan som det er tilfældet for Enid Blytons ”De 5”-bøger. Det er forlaget Rosenkilde & Bahnhof, der præsenterer seks utallige ‘De 5’-bøger samlet i to bind. Hermed kan store børn se frem til et friskt møde med de fire børn Julian, Dick, Anne, Georg og hunden Timothy – også kaldet Tim.

De 5. Bind 1 indeholder bøgerne ”De 5 på Skatteøen”, ”De 5 på nye eventyr ”og ”De 5 stikker af”. De 5 Bind 2 indeholder ”De 5 i smuglernes hus”, ”De 5 og cirkuskaravanen” og ”De 5 på øen igen”.

Mange forældre og også bedsteforældre vil uden tvivl mindes ”De 5”, som en hyggelig og spændende serie, der indeholdt alt det bedste man som barn og ung kunne drømme om. En serie med masser af drama, og hvor det var tydeligt, hvem der var de gode og de onde! Samtidig oser ”De 5” af nostalgi, idyl, hygge og klassiske kerneværdier, der rimer på tryghed og orden.
I ”De 5” ender det hele godt, selvom onklen er skrap og firkanten, mens tante er sød, rar og mild. For netop sådan er universet kendetegnet: stereotypt og klassisk – med de gammeldags værdier fra dengang forfatteren Enid Mary Blyton levede. Hun var født i 1897 og døde i 1968. ”De 5” udkom i England i årene 1942 – 1963, men så blev det også til hele 21 bind i den ovenud populære børne- og ungdomsserie. I det hele taget var den engelske børnebogsfatter uhyre flittig og forfattede i omegnen af 600 titler, der tilmed opnåede at blive oversat til næsten 100 sprog.

Nu kan danske piger og drenge så glæde sig til at læse ”De 5” og dykke ind i det spændingsfyldte univers, hvor de sammen må opklare forskellige mysterier i bedste detektiv stil. Enid Blyton skriver på mange måder ganske ulig den måde, vi hylder i dag, men alligevel er bøgerne absolut et bekendtskab værd. De er indbegrebet af charme, nostalgi og hygge. For børn i alderen 9+ der er i gang med at lære engelsk, er det en herlig måde at blive dus med den engelske kultur, hvor der spises sandwich, drikkes eftermiddagste og spises lunch. Mest af alt er bøgerne fascinerende, fordi de kalder på mod og venskab når de 4 unger og den tapre hund, må overvinde alverdens farer og udfordringer i kampen for det gode!
”De 5” er en slags tidsrejse til et England der ikke findes mere – og næppe heller har eksisteret med al dens megen dramatik. Men det er morsomt, overraskende og fascinerende som enhver god krimi og detektivroman er. Jo, Enid Blyton har mange talenter at byde på – også i dag.

Moralen i den enkelte bog kan synes en anelse for enkel og firkantet. Der er ingen pardon for det, de slemme gør og selv deres børn må lide under det. Men tiden var en anden og spørgsmålet er da også, om det er sidste chance for at læse ”De 5” inden humanistisk tænkende børn og unge stiller spørgsmålstegn til bøgerne. På slutlinjen er der imidlertid så meget godt at få med i bagagen, når man læser ”De 5”, så der er al mulig god grund til at hoppe i tidsmaskinen og nyde et eventyr i bedste stil sammen med de seje unger!

Køb De 5 bd. 1 + 2 online