Børnenes bog om kunst

Billedkunst og kunsthistorisk formidling samlet i én bog for børn. Kan det mon fungere og præsenteres på en god måde, der appellere til (frivillig) faglig læsning. Så absolut ja!

”Børnenes bog om kunst” er oprindeligt udgivet af Penguin, og nu oversat fra engelsk af Mogens Wenzel Andreasen. Det er en farvestrålende, fyldig og ret så fantastisk bog om kunst, skrevet til de større børn. Ved første øjekast en ganske imponerende samling kunst vi her får lov at opleve!

Som kunstbog for børn er der tale om en uhyre skøn bog, der er rummer ganske mange opslag og utallige illustrationer, der er gengivet i rimelig god kvalitet, således at man rent faktisk stopper op ved det enkelte billede og mærker efter, hvad det har at sige. Som læser er udfordringen først og fremmest, at bogen har så meget på sinde og er så detaljerig. Øjnene kommer næsten på overarbejde – men et rigtig spændende arbejde vel at mærke!
Hvor der er et ganske betydeligt og omfangsrigt billedmateriale er teksterne korte og præcise. Alt overflødigt er skåret væk, og man fokusere på give den unge læser en lille introduktion til de mange forskellige billedkunstnere bogen er rundt om. Nu og da synes indholdet prioriteret lidt mærkværdigt, men for den unge læser er det måske netop sjovt at bemærke de pudsige detaljer ved billedkunstnerne og deres liv.

Udover at præsentere et bredt og omfattende udvalg af kunstnere fra den tidlige kunst og i den moderne kunst, beskriver bogen også billedhuggerkunsten på samme vis. Hvor de allerfleste kunstnere får en lille rubrik er enkelte store navne valgt ud, og har sit eget opslag der fortæller lidt mere om kunstneres liv og virke. Igen er der dog fokus på gengivelse af værkerne. Og hvilke værker! Det er en fornøjelse at give sig tid til at bladre og se den megen smukke, specielle og unikkke kunst fra datiden og nutiden.

”Børnenes bog om kunst” er en fornøjelig og farverig rejse gennem billedkunsten og skulpturen som den har udviklet sig fra den blev til og frem til i dag. Her er trods de korte tekster meget at hente for børn med hang til kunst og med glæde ved museumsbesøg. Vi møder en bred palette af kunstnere, deres motiver især og lære b. la. også om forskellige kunstarters teknikker. Med andre ord en imponerende og inspirerende, smuk og kreativ bog, der kan nydes om og om igen!

Køb Børnenes bog om kunst online