Bamse og den kinesiske prinsesse

Med genudgivelsen af de to bamsebøger «Bamse og den kinesiske prinsesse» (fra 1981) og «Bamse bliver glemt» (fra 1983), er der både lagt op til gode hyggestunder og et varmt gensyn for forældregenerationen.

Vi kender fortællingerne om Bamse, som en kær og glad fortælling med masser af varme. Bøgerne er både skrevet og illustreret af Jan Mogensen.

I «Bamse og den kinesiske prinsesse» følger vi Bamse, der er med de to børn Marie og Jens på spadsertur i parken. Jens fortæller om en historie om en ond drage og en dejlig prinsesse mens de går. I parken kommer de forbi en kinesisk pavillon, og snart er Bamse afsted på eventyr! Han er nemlig angst for drager, men det skal vise sig, at han møder den søde prinsesse fra pavillonen. De to hygger sig, og Bamse møder da også prinsessens drage. Den er slet ikke så farlig, som Bamse frygtede!

«Bamse og den kinesiske prinsesse» er en henrivende, sød og umiddelbar fortælling, der rammer lige i øjet. Man kan ikke andet end at holde af den rare og følsomme Bamse. Han er venlig og rolig, men også af følsom natur. Mon ikke de fleste mindre børn kan nikke genkendende til Bamses følelser? For hvem er ikke lidt genert, usikker og bange? Jovist, det er de allerfleste af os jo. Og så er det dejligt at læse en historie som denne om «Bamse og den kinesiske prinsesse».

Jan Mogensen rammer en eventyrlig og mild stil med sin fortælling om Bamse. Tegningerne er let naivistiske, detaljerige og tegnet som akvarel, således at de har en lethed over sig. Det emmer af idyl!

Lad os krydse fingre for at Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck vælger at udgive alle de syv Bamsebøger, der oprindelig blev udgivet. Det vil blive værdsat til fulde. Eventyr, bamser, følelser og happy-ends kan vi altid bruge!

Køb Bamse og den kinesiske prinsesse online