Det er bestemt ikke altid lige nemt at finde på gaver til folk, hvad enten det er små børn, store børn, kvinder, ældre, teenagere, mænd eller hele familier. Faktisk kan det være mere end svært at navigere i alle de ting, man kan købe, og derfor ender de fleste med at købe kedelige klichegaver. For klimaets skyld handler det nu om at fokusere på oplevelsesgaver, som ikke er ligeså CO2-belastende som mange fysiske produkter vil være.
Her kommer et par elementer, der skal overvejes når henholdsvis manden, kvinden og hele familien skal have en gave.
Gaver til manden
Mænd er meget forskellige, og sådan er det jo generelt; mennesker er vidt forskellige, og det er derfor umuligt at finde én generel ting, som alle bliver glade for. Derfor er første skridt altid at kigge grundigt på den person, man skal give en gave og lure, hvad vedkommende vil blive allermest glad for.
Mange mænd vil sætte pris på at få noget udstyr, som passer ind i noget, de går op i; det kunne være madlavning eller elektronik. Det er én vej, man kan gå, men man kan også udvide sortimentet lidt og give en sjov oplevelse.
Idéer til kvinden
Gaveideer til hende kan være nøjagtig ligeså svære at finde på som gaveidéer til ham, men det er der heldigvis råd for. Igen handler det nemlig om at kende den kvinde, der skal forkæles og vurdere, om hun er mest til eksempelvis tøj, smykker eller oplevelser med andre.
Typisk vil den kvinde, man skal give en gave, være én, man kender godt, hvorfor det ikke vil være noget problem at få en overordnet idé om, hvad man skal finde. Hernæst handler det bare om at tilpasse gaven lidt ekstra, for er den meget personlig, bliver modtageren også gladere.
Når hele familien skal forkæles
Af og til vil man komme ud for, at der skal gives en gave til en hel familie. Hér skal man sørge for at tilpasse sin gave efter, hvilken alder familiemedlemmerne har. Er der små børn, skal man nok ikke give en tur på værtshus, og er der teenagere, vil det sikkert ikke falde i god jord med et gavekort til et legeland.
Det handler igen om at gøre gaven mest muligt personlig, så modtagerne bliver mest muligt glade.