måske

Måske kender du de mange forskellige spil og legetøj, hvor børn skal bygge figurer vha. cirkler, firkanter og trekanter? Det er sjovt og ganske nemt. Lige så enkelt er det i billedbogen ”Måske” af den anerkendte hollandske illustrator og børnebogsforfatter Guido Genechten.

Udgangspunktet i bogen er firgurer og (grund-)farver, der smelter sammen til sjove ting og sager. Men før vi kommer så langt, åbner bogen op med at vise os farverne. På hver sit dobbelt-opslag vises farverne rød, gul og blå. Så følger figurerne cirkel, trekant og firkant hvorefter der kan bygges lystigt videre og skabes vidt forskellige motiver. Det er uhyre enkelt, virkningsfuldt og fint.

Teksten er formidlet med en lethed, der klæder illustrationernes kant rigtig fint. Det understøtter det legende og lette udtryk fint.

Guido Genechten formår på bedste vis at plante et kreativt frø hos den lille læser og motivere lysten til at lege med farver og figurer. Blot kunne jeg savne, at den egentlige – sproglige – opfordring til at arbejde og lege med figurer, ikke var gemt helt af vejen til indersiden af bogens bagside. Hvor ville det være rart, at børn og voksne fik mere konkrete redskaber, til selv at kaste sig ud i den skønne, skabende proces med figurer og farver – det kunne fx ske vha. skabeloner, der var klar til at blive klippet ud direkte fra en sidste side i bogen.

”Måske” er ikke kun en bog, der vil glæde og fornøje den lille læser. Med sin filosofiske tekst og idé gør den et stort indtryk på den voksne medlæser. Det er bemærkelsesværdigt at se og opleve, hvordan Guido Genechten formår at skabe en slags cyklus i både tekst og billede. Vi starter så flot med ”Måske begyndte det hele sådan her…” og oplever langsomt billederne og historien udfolde sig. Det er roligt, afstemt og dog fuld af en eftertænksomhed, der fortjener stor ros! Mens vi nærmer os slutningen ebber det stille ud, og læseren betragter hvordan motiverne igen nedbrydes til det, de begyndte som: farver. Det er meget smukt og velgennemtænkt.

Illustratoren Guido Genechten giver os en flot læse- og sanseoplevelse med bogen her, ligesom han på udmærket vis planter inspiration til selv at lege med farver og former. Fornemt!

Køb måske online