Alvins farvel

Døden er desværre et uundgåeligt emne. Selv i børnehøjde er døden en fast bestanddel af livet, og derfor er det vigtigt, at italesætte et af livets vanskeligste spørgsmål mens tid er. Meget taler for, at børn har brug for at være klædt på til mødet med døden og have en vis forforståelse for, hvad døden er. På den måde bliver det lettere at tackle når man selv eller ens kammerater møder døden.

Manu Sareen er – udover sit ministervirke – mest kendt for sine humoristiske børnebøger. Men denne gang er det døden, der behandles i bogen ”Alvins farvel”.
Vi møder den lille dreng Alvin, der mister sin elskede kanin Molly. Hun er blevet mæt af dage. Sammen med sin far begraver han Molly i haven.

Med Mollys død som afsæt dykker bogen ned i oplevelsen af døden og ikke mindst angsten for at miste sin kære. Alvins mormor er gammel og alvorlig syg, så far fortæller, at hun meget vil kan dø. Derimod forsøger far at berolige Alvin i sin angst for også at miste mor og far. Alvins angst er fuldt ud forstålig. Som så mange andre børn har han allerede oplevet at en jævnaldrende har mistet sin forælder pga. sygdom. Da Alvin falder i søvn drømmer han om et helt særligt sted. En himmel om du vil …..

Manu Sareen bringer med bogen her snakken om døden ned i børnehøjde, og giver sit bud på, hvordan man kan forklare døden. Der er ikke ét facit når det gælder emnet her, men bogen viser først og fremmest, hvor vigtigt det er at møde barnet i dets usikkerhed og angst. Som forælder må man hjælpe med at skabe en tryghed og byde ind med nogle tanker om døden, der gør barnet tryg. Det handler altid om at være oprigtig og nærværende som Alvins far.

Stine Rosenberg Schmidt har illustreret billedbogen på glimrende vis. Hun rammer stemningen flot og præcist.

”Alvins farvel” er trods sit triste emne en livsbekræftende bog, der emmer af fortælleglæde.

Køb Alvins farvel online